Projecte digital tarragona 2012: reconeixement, innovaciˇ i debat


Es tracta d'una aposta ambiciosa, participativa i imprescindible per assolir els objectius d'aquest 2012

A partir d'avui, dia 13 de febrer, la Capital de la Cultura Catalana posa en marxa el seu projecte digital, que s'ha concebut com una aposta ambiciosa, participativa i molt oberta a tota la ciutadania. Des del dia 31 de gener Tarragona 2012 ja tÚ en funcionament una pÓgina a Facebook i un perfil a Twitter, per˛ avui s'inaugura el nou web (allotjat a http://t2012.tarragona.cat) i la resta de xarxes socials que conformen el projecte de comunicaciˇ de Tarragona 2012: Google +, Youtube, Flickr, Instagram i Tumblr.

Tant la pÓgina web, que neix amb la voluntat de convertir-se en el canal de comunicaciˇ principal de Tarragona 2012, com les 7 xarxes socials que s'obren, permetran desenvolupar una nova forma de comunicar la realitat cultural des de l'administraciˇ, que podrÓ fer incidŔncia no nomÚs en l'activitat mÚs noticiable i puntual, sin˛ en la cultura quotidiana, en el procÚs de treball, en el desenvolupament dels creadors i en la construcciˇ de projectes, de manera que deixaran que veiem com la cultura realment ens transforma i transforma la comunitat.

El projecte, doncs, obre tota una sŔrie de portes que faran que els ciutadans puguem mirar pel forat del pany i veure els assajos de les entitats i de les companyies, els tallers dels artistes, les reunions de treball, imatges prŔvies de preparaciˇ d'espectacles i un llarg etcŔtera. Alhora, tambÚ podran aportar la seva visiˇ mÚs personal i creativa de la cultura, de la vivŔncia que en tenen, ja que podran compartir-hi amb facilitat imatges, v˛deos, comentaris i enllašos de les activitats culturals que desenvolupen o que consumeixen.

Ś Web: http://t2012.tarragona.cat
Ś Facebook: http://www.facebook.com/tarragona2012
Ś Twitter: http://www.twitter.com/tarragona2012
Ś Google +: https://plus.google.com/111919517048238670432
Ś Youtube: http://www.youtube.com/tarragona2012
Ś Flickr: http://www.flickr.com/tarragona2012
Ś Tumblr: http://tarragona2012.tumblr.com/

L'empresa tarragonina Domo-A ha estat l'encarregada de desenvolupar el disseny de tot el projecte digital.


Filosofia del projecte

El projecte digital de Tarragona 2012 estÓ articulat de manera que suposi un canvi de dinÓmiques, un nou rumb que deixarÓ un llegat en el futur i que afectarÓ la definiciˇ de les funcions de la Conselleria de Cultura, Patrimoni i Festes i de la relaciˇ del sector cultural i la ciutadania amb l'administraciˇ. EstÓ concebut com un espai de conversa de tot el fet cultural tarragon˛ i, per tant, incidint en la realitat que Tarragona 2012 Ús un projecte de ciutat que va molt mÚs enllÓ de la promociˇ de l'activitat impulsada directament per l'Ajuntament, es planteja sobre la base de la participaciˇ i la visibilitzaciˇ de totes les manifestacions culturals i creatives, amb la intenciˇ de posar en valor i reconŔixer la feina que es fa des dels diferents Ómbits.

Aix˛, doncs, des de Tarragona 2012 es vol que el web i les xarxes serveixin no nomÚs per difondre la informaciˇ relacionada amb la Capitalitat, sin˛ per convertir-se en altaveu de tota l'activitat cultural que tingui lloc a la ciutat. En aquest sentit, hi tindran cabuda totes les activitats i accions culturals, no nomÚs les municipals, aix˛ com articles de reflexiˇ sobre el futur cultural de la ciutat, apunts de blocs rellevants, entrevistes audiovisuals en quŔ tot tipus de ciutadans parlaran sobre gustos, aficions, opinions, etc. Sempre es prioritzarÓ la quotidianitat de la cultura i de les persones i entitats que hi ha darrere i el procÚs de treball.

La plataforma virtual que s'ha creat (el web i les xarxes), per tant, s'utilitza com a medi i no com a mitjÓ, Ús a dir, no tant com un aparador complementari de les activitats presencials de la ciutat, sin˛ com un espai amb vida pr˛pia que ens permet construir una altra realitat, la de la cultura com a fet quotidiÓ. ?Ôs un medi en quŔ la conversa i l'intercanvi construeixen cultura, que vol provocar una trobada entre ciutadans, creadors i persones responsables de les entitats i dels projectes culturals que no es pot produir, de la mateixa manera, al medi f˛sic.


Un web participatiu

El web T/2012 (http://t2012.tarragona.cat) tÚ com a prioritat oferir i rebre totes les opinions possibles. Per aquest motiu s'ha habilitat un recopilatori de blocs de creadors locals i s'ha donat especial rellevÓncia a la informaciˇ del Banc de la Cultura.

A mÚs, a partir d'ara es treballarÓ en nous espais a la pÓgina web, com é─˙En veu altaé─¨, que recollirÓ les opinions de la ciutadania al voltant de la cultura a travÚs de diferents entrevistes audiovisuals i tambÚ articles de fons de professionals; o é─˙Creaciˇ en l˛niaé─¨, un apartat per viure aquelles intervencions d'artistes locals pensades per ser gaudides expressament per Internet o per pantalla.

Tots els continguts podran ser compartits fÓcilment a les xarxes socials i la majoria d'apartats del web disposen d'un espai per a quŔ els visitants puguin deixar-hi els seus comentaris.


Xarxes socials

Tarragona 2012 fa una aposta ambiciosa per les xarxes socials amb la voluntat d'arribar al mÓxim nombre de p˛blic possible i d'adaptar cada missatge a la particularitat de cada espai.

D'aquesta manera, des de Twitter s'apostarÓ per retransmetre els actes culturals mÚs significatius, com ja es va fer, per exemple, divendres passat en la inauguraciˇ del I CongrÚs de Llibreters Catalans. A Flickr s'hi podran trobar multitud d'imatges i, a mÚs, les persones que ho desitgin podran afegir-ne de seves; de la mateixa manera que a Instagram, una xarxa per compartir imatges que estÓ tenint un gran Ŕxit entre els usuaris dels telŔfons Iphone, i que servirÓ, sobretot, per difondre visualment la riquesa de Tarragona a l'exterior, a partir de la intervenciˇ é─˙art˛sticaé─¨ que comporta l'eina.

Facebook, la xarxa que actualment compta amb mÚs usuaris, s'estÓ convertint ja en el principal f˛rum de trobada, on tothom qui ho desitja d˛na la seva opiniˇ sobre els temes que l'interessen i hi pot penjar informacions i fotografies. TambÚ s'ha obert un canal propi a Youtube, on es podran anar consultant v˛deos de temÓtica diferent, com opinions sobre com percep la ciutadania la cultura, entrevistes d'actualitat a alguns dels protagonistes de l'any o peces art˛stiques. Tarragona 2012 tambÚ estarÓ present en xarxes de creaciˇ mÚs recents, com Google + o Tumblr, les quals permetran projectar la cultura de Tarragona i la vessant mÚs tur˛stica de la ciutat a p˛blics diferenciats i espec˛fics.


P˛blics 2012, el butllet˛

A partir de principis del mes de marš, la revista P˛blics redefinirÓ la seva estructura i es convertirÓ en P˛blics 2012, el butllet˛ electr˛nic de la Capital. La periodicitat de la publicaciˇ serÓ mensual i se centrarÓ en les activitats i els continguts vinculats a Tarragona 2012. La part principal, Selecciˇ natural, anirÓ dedicada a les recomanacions culturals que un personatge tarragon˛ significatiu farÓ als seus conciutadans i a les persones que visitin la ciutat. Aix˛, doncs, acomplint l'objectiu de posar en valor les persones amb nom i cognoms que fan cultura i de donar la veu als ciutadans, el butllet˛ exposarÓ les propostes personals d'aquests convidats, que projectaran la ciutat mÚs enllÓ de les fronteres de la ciutat.

TambÚ inclourÓ seccions fixes consistents en un comentari breu sobre un aspecte relacionat amb la cultura de la ciutat (arqueologia, gastronomia, llengua, arquitectura, etc.). Aquestes seccions seran: é─˙La troballaé─¨, é─˙La imatgeé─¨, é─˙La paraulaé─¨, é─˙Les lletresé─¨, é─˙El rac˛ ins˛lité─¨, é─˙La canš˛é─¨, é─˙QuŔ mengem?é─¨ i é─˙S˛c petit!é─¨. A mÚs, hi haurÓ un apartat de destacats i un d'agenda exhaustiva, que beurÓ de l'Agenda Tarraco Romana, molt completa i detallada, i que inclourÓ tots els actes que es fan a la ciutat.

EstÓ pensat perquŔ tingui un doble nivell de lectura, de tal manera que la pÓgina que cadasc˛ rebi tingui un sentit global, en si mateixa, i que qui vulgui ampliar informaciˇ ho pugui fer.

Totes aquelles persones que fins ara no rebien P˛blics i que estiguin interessades a rebre el butllet˛, s'hi podran subscriure a travÚs del web de T/2012.


Com associar-se a Tarragona 2012 i per quŔ

Tarragona 2012 Ús un projecte de ciutat al qual es poden associar totes les entitats, colĚlectius, projectes i activitats relacionats amb la cultura que vulguin contribuir a projectar mÚs enllÓ de les nostres fronteres la riquesa cultural que ens ha caracteritzat i que ens caracteritza.

Des del projecte de la Capital es desplegaran una sŔrie d'accions comunicatives que contribuiran a fer mÚs visible i posar en valor tota l'activitat dels colĚlectius, persones i entitats que s'hi sumin. La voluntat Ús construir conjuntament i mostrar com Tarragona Ús una ciutat que estima la cultura i que la concep com un element de salut, important en el dia a dia de tots.

Associar-se a la Capital de la Cultura Catalana implica, com a m˛nim, incorporar el logotip de Tarragona 2012 als materials de difusiˇ i comunicaciˇ impresos i digitals que els associats generin, la qual cosa contribuirÓ, durant tot l'any, a donar a conŔixer la Capitalitat Cultural al mÓxim nombre de persones possible.

Un cop rebuda la solĚlicitud per associar-s'hi, es farÓ arribar als interessats la versiˇ del logotip adequada i des de l'Oficina de Tarragona 2012 es detallaran les accions comunicatives que es portaran a terme per tal de fer visible la seva activitat, les quals s'aplicaran sempre a travÚs de la plataforma digital desenvolupada (web i xarxes).

Per associar-se a Tarragona 2012, cal enviar les dades que detallem tot seguit a t2012@tarragona.cat.


Dades a enviar:

Nom de l'entitat/colĚlectiu/projecte/activitat
Breu descripciˇ de les activitats o el projecte
PÓgina web i xarxes
Contacte (correu electr˛nic, telŔfon)

13-02-2012


© Organització Capital de la Cultura Catalana 2002-2014